Kost och den psykologiska hälsan

Kost och psykisk hälsa

En sund själ i en sund kropp är ett gammalt motto som sträcker sig ända bak till antikens dagar, och det är lika aktuellt idag som det var då. Att fysisk och mental hälsa hör ihop är alla läkare överens om och det kommer hela tiden nya rön från forskare där den ena efter den andra sjukdomen visar sig kunna motverkas genom motion och bra kostvanor, inklusive psykiska tillstånd som depression och ångest.

Stress – den stora folksjukdomen

Bland alla syndrom och sjukdomar som tusentals människor lider av så är stress en av de vanligare. Tillståndet i sig kan direkt framkalla allt från hjärtklappning till oro, och indirekt kan den sömnlöshet som är så typisk för stress orsaka ännu allvarligare hälsoproblem. Bland de vanligaste stressfaktorerna är problematisk ekonomi, och i parförhållanden är den en av de främsta anledningarna till separationer och skilsmässor. Det bästa sättet att klara av sina finanser är att göra en bra ekonomisk plan där man till exempel ser över sitt sparande och hur man kan beta av eventuella lån. Många människor kastar sig in i riskabla affärer som att köpa kryptovalutor eller aktier, medan andra väljer en tryggare väg som färre inköp eller en hederlig gammal spargris.
Oavsett metod så kan en förbättrad ekonomi avhjälpa mycket av vardagsstressen och är något man inte bör se för lättvindigt på.

Kloka kostvanor – bättre än medicin

Hälsa, eller snarare bristande sådan, är en annan stor stressfaktor och undersökningar visar att en omsadling vad gäller kostvanor och motion kan vara mer effektivt än klinisk medicinering. Människor som har ett dagligt intag av alla de nödvändiga vitaminer, aminosyror, proteiner mineraler och kolhydrater som kroppen behöver mår inte bara bättre rent kroppsligt utan även mentalt. Det finns till och med specifika ämnen som kan få oss att bli gladare och psykiskt starkare, till exempel magnesium som gör oss mer harmoniska, vitamin D som motverkar depression och C som stimulerar lyckohormoner att cirkulera i våra blodomlopp.

Lider man av brist på vitaminer och mineraler så känner man sig gradvis allt tröttare och svagare. En “klassiker” är järnbrist som framförallt drabbar kvinnor, och som har allvarliga symptom som trötthet, huvudvärk och näsblod, vilket i sin tur kan leda till ångest och depression. Dålig matsmältning är en annan skurk, då en kost utan tillräckligt många fibrer kan leda till förstoppning och med det magkramper, sömnbesvär och allmänt obehag. Genom att introducera mycket frukt och grönt i sin kost kan detta enkelt avhjälpas, och kroppen får en kick utan like. Orkar man mer mår man automatiskt bättre även mentalt!

Fetma

En annan stor folksjukdom är fetma. Vi blir allt mer överviktiga och detta beror både på att vi rör oss mindre och äter sämre. Snabbmat, överintag av transfetter och socker och tillsatsämnen leder till en långsam förgiftning av både kropp och sinne. En så enkel sak som att planera sina kostvanor och att äta sundare får midjemåttet att minska, vilket dels ger oss ökat självförtroende och bättre humör och dels minskar riskerna för allvarliga sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlproblem liksom demens.